Uw winkelwagen is leeg.
Hoe het begon
In 1997 trekken Bernard en Anne voor de eerste keer naar Japan. Ze zijn uitgenodigd door een lokaal contact om een mogelijke winkel te openen in het land van de rijzende zon. Er komt later zelfs een vraag om een 20-tal winkels te openen. De pralines zouden in licentie geproduceerd worden. Bernard en Anne weigeren de deal. Volgens Bernard zou dan de artisanale kwaliteit in het gedrang komen en daarop doet hij geen toegevingen. Japanners zijn dol op onze Belgische chocolade en houden van kwalitatieve luxe. Het zou een match kunnen zijn, maar de tijd is nog niet rijp. Het zaadje moet nog wat kiemen.
“Prins Filip” op bezoek
In 2004 opent de eerste winkel in Japan, in de Ginza-wijk, dat is de 5th Avenue van Tokio. Deze winkel wordt tijdens de Japanse handelsmissie in 2005 zelfs bezocht door de toenmalige prins Filip, nu koning Filip. Twee jaar later hebben we 2 winkels in Japan, 1 in Tokio en één in Fukuoka.
900.000 pralines voor Japan
Tijdens Valentijn is het alle hens aan dek voor Japan. Vanaf september zijn 6 mensen full time bezig om ongeveer één miljoen pralines naar Japan te krijgen. DelReY opent voor Valentijn 75 pop-up verkooppunten over heel het land. Dan worden elke week 3 à 4 paletten vol chocolaatjes en pralines op het vliegtuig richting het Verre Oosten gezet. Japanse vrouwen geven hun geliefden dan massaal chocolade, zelfs hun mannelijke collega’s. Een maand later op 14 maart, op White Day, is het dan aan de Japanse mannen om hun partners te verwennen met chocolade.
Big in Japan
Alles wordt in het atelier in Antwerpen geproduceerd, maar een aantal keer per jaar reist Bernard Proot naar Japan puur voor public relations. In Japan genieten chocolatiers echt een sterrenstatus. Een praline in Japan is een buitengewone delicatesse en de pralines van DelReY staan voor pure luxe.
Als Bernard de filialen in Japan bezoekt in de periode van Valentijn, zetten ze een grote foto van hem in de etalage en het uur dat hij aanwezig zal zijn. Dan staan de mensen aan te schuiven voor een handtekening of moet hij een demonstratie geven hoe pralines gemaakt worden. Ondertussen heeft ook zoon Jan al in de roem mogen delen. De gekte is er echt ongezien. Bernard en Jan houden niet zo van de spotlights, zij staan liever in het atelier in Antwerpen, maar voor Japanners betekent het feit dat je naar hen toekomt, dat je hen respecteert. Door hun aanwezigheid krijgt de verkoop een enorme boost. Op Valentijnsdag 2019 haalde DelReY 10.000 hits op social media in Japan. Op een banner van 6 verdiepingen hoog prijst een model onze diamanten aan. En het is niet eens onze banner maar reclame voor de Chocolat Promenade in de Valentijnsperiode. Op de Chocolat Promenade heeft DelReY een stand waar Bernard honderden doosjes pralines moet signeren.
Kerst 2022
Dit jaar hebben onze Japanse collega’s de namen mogen kiezen voor de nieuwe kerststronken. Het zijn “Osaka”, “Nagoya”, “Hakata”, “Kyoto”, “Sapporo” en “Ginza” geworden. De eerste 5 zijn steden in Japan en Ginza is de upscale wijk in Tokio waar we onze eerste winkel openden. Ze hebben zich laten leiden door het uitzicht van de nieuwe kerstcreaties en aan welke stad dit hen dit deed denken.
Het is zo toch weer eens iets anders dan kerstbuche “Eland” of “Kerstman”.